geng bas sekolah

Sunday, November 27, 2011

hijrah.


salam maal hijrah :)

aku sedang cuba berhijrah. dari aku yang malas. kepada aku yang rajin. dari aku yang lalai. kepada aku yang tekun. tekun beribadat. tekun menelaah. bukan tekun makan aje lebih. banyak sangat azam baru kalau nak dikarang. yang di mulut, yang di hati, yang di akal. memang banyak sangat. kalau nak dijelas, takut tak terungkai. jangan tamak sangat. nanti semua pun tah ke mana. sikit sikit lama lama jadi bukit. perubahan tu tak semestinya mendadak. asalkan ada niat. insyaAllah akan berhasil. tapi mesti datang dengan usaha. niat tanpa usaha pun sia-sia. macam ilmu tanpa amal. kan sia-sia. dianalogikan seperti keldai yang membawa kitab yang berat. renung renungkan.

ya, malam ni memang aku sedang rajinkan diri. harap bukan untuk malam ni je. alhamdulillah, satu kerja berat dah langsai. dan di atas meja sana, dua tiga lagi kerja berat menanti. atas katil ini, ada mata yang berat gara-gara non-stop action hadap esaimen. mungkin aku patut kesiankan mata yang berat. esok ada lagi tugas menanti. bangun pagi pagi hadap Ilahi. ya Allah, moga semua azamku terlaksana. amin.

selamat malam.

4 comments:

D-SIM said...

talking about hijrah, study and agama, ada masuk geng usrah utp ? cerita kehebatan diorg dgr smpai notts kowt

cik chopu said...

dsim; ada la join. hidup dekat u, benda2 mcm ni penting sgt. takut kalau takde yg ingatkan, jauh pulak mnyimpang karang. ohoo, mcm mana boleh tau pulak tu.

D-SIM said...

fuiyoh, takat join ala-ala atau follow betul2 ? dgr cite, ada yg takat 2jam jea tido sehari, demi menjaga hubungan dengan Allah, nak faham psal bnda akademik + siap kasi usrah lagi.. well, org crita laa.. xtaw betul atau tak

cik chopu said...

dsim: nak kata ala ala tak jugak, nak kata betul2 follow pun tak. apa pun, kita semua pun wajib commit pada jalan ni kan. ada jugak kadang dirasuk setan plus memikir kerja menimbun beralasan itu ini bila diajak. insyaAllah in the future, taknak berhelah lagi. hmm yg tahap dua jam tido tu, taktau lah pulak.