geng bas sekolah

Wednesday, January 5, 2011

kaca yang bermutu atau permata yang palsu?

hari ini aku tahu,
hanya dengan sebaris ayat,
cinta boleh berputik,
cinta boleh pudar.

hari ini aku tahu,
hanya dengan sebaris ayat,
kita boleh berdamai,
kita boleh berperang.

hari ini aku tahu,
hanya dengan sebaris ayat,
manusia boleh jadi kaya,
manusia boleh jatuh miskin.

hari ini aku tahu,
hanya dengan sebaris ayat,
senyum boleh terukir,
tangis boleh tertitik.

hari ini aku tahu,
hanya dengan sebaris ayat,
yang manis bisa terasa,
yang pahit bisa diraih.

hari ini aku tahu,
hanya dengan sebaris ayat,
pasangan boleh bernikah,
pasangan boleh bercerai.

hari ini aku tahu,
hanya dengan sebaris ayat,
kita mampu menyembuhkan,
mampu juga melukakan.

hari ini aku tahu,
hanya dengan sebaris ayat,
yang batu bisa menjadi kapas,
yang kapas bisa menjadi batu.

hanya dengan sebaris ayat,
hari ini aku tahu.

No comments: