geng bas sekolah

Wednesday, December 2, 2009

otak di sini,akal di sana

aku selalu terfikir. mula mula aku fikir, susahnya upsr. macam mana orang hadapi. tapi bila aku dah makin membesar aku mula fikir, 'alah,upsr.kacang je'. besar sikit fikir lagi. susahnya pmr. bila dah berlalu, macam tu la jugak. buat penat je aku risau dulu dulu. sekarang lagi aku banyak pikir. susahnya spm. sepupu aku dengan sukacitanya cakap, 'spm tu senang je'. mentang mentang dah lepas dengan jayanya. pemalas macam aku ni nak kata spm senang. haktuih!

lepas tu aku pikir lagi. macam mana bila dah masuk u nanti? mesti dah nampak matang gila. tapi matang ke aku masa tu? lepas tu kerja. aku kerja apa? boleh ke buat kerja betul betul? macam mana nak buat kerja tu? cukup ke duit nak makan pakai semua? ha, dah kawen lagila. macam mana kawen? boleh ke aku tinggal serumah dengan suami aku? aneh gila bila mak aku takde dekat rumah dengan aku. aneh gila takde pie nak buli aku. aneh gila takde bapak aku nak suruh itu ini.

haih, lepas tu aku pikir lagi. bila ada anak mesti best. mesti kiut. bahagia gila masa tu. boleh cubit cubit, cakap cakap dengan dia, dan sebagainya. tapi aku selalu takut. macam mana aku nak didik anak aku dengan betul. sekarang ni kan ramai yang terpesong. boleh ke aku didik anak aku macam mak aku didik aku? kalau aku gagal macam mana?

huh,aku selalu pikir jauh jauh. sedangkan esok entah hidup entah tak. sedangkan bila aku sedar benda ni berlalu, aku akan mengeluh, 'kenapala aku risau sangat pasal semua ni?' atau mungkin aku akan bersyukur, 'mujur aku fikir semua ni dan ambik langkah awal dulu'. hakikatnya aku kena jugak terima qada' dan qadar-Nya.

No comments: