geng bas sekolah

Saturday, March 14, 2009

apa konklusinya?

pagi tadi aku rajinkan diri pergi sekolah lama. aku tengok sementas tak banyak beza. adela sikit sikit perubahan. artikel dekat dinding makin bertambah. bersepah sepah tampalannya. nampaknya tak ada perubahan dari segi infrastruktur. kerusi yang dah jahanam tu masih setia di tempatnya. mungkin itu yang terbaik. kalau cikgu tukar baru, lagi makan kos. tak sampai dua hari setengah, konfem jahanam balik. ya,pelajar sementas memang berkaliber dari segala segi. itu kata cikgu sendiri. akademik boleh, sukan boleh, bantai orang boleh, mengaji boleh, ah, serba bolehlah. tapi, berbaloi ke semua kebolehan tu bila digabungkan?

seronok jumpa geng geng lama. diorang sibuk dengan folio kerjaya. malangnya aku sempat jumpa dua cikgu je. kenapa la ayahanda tak datang sekolah? tak tahu ke dia anakanda dia datang nak bertemu. aduhai. apepun, menyesal aku bagitau cikgu norimah aku wakil sekolah untuk folio kerjaya jugak. kerjaya FBI aku untuk menyiasat apa yang patut tamat sebelum ia bermula. cikgu, janganla kedekut ilmu. bukan ke ilmu tu untuk dikongsi? saya kan bekas student cikgu jugak. huh, malangnya aku hanya mampu menjerit dalam hati je.

kejap lagi satu perjalanan jauh bakal aku tempuh lagi. adoi, time aku banyak kerja la diorang nak menikah. kalau tak babitkan aku takpela. ni sibuk nak aku datang jugak. bukannya aku yang kawen pun. bukannya aku saksi. bukannya aku wali. bukannya aku tok kadi. aku cuma jadi penonton je. huh, langsung tak best. bak kata mak, 'nak tak nak,ikut je'. ape boleh buat, u're the boss, mak.

No comments: