geng bas sekolah

Sunday, June 12, 2011

bebelan jiwa.


mengekori yang baik baik, tak selalu kita seharum bunga bunga. selalu saja kita dicampak tahi, dibaling batu, diterjah amarah, dicaci maki, dihambur fitnah. bukan kita bermaksiatan di lorong lorong gelap. bukan kita berpeleseran di tempat tempat hina. cuma menyebar risalah kebaikan. itupun kita dihina. wah begini rupanya corak dunia akhir zaman.

berpuluh malah beratus kali aku menyebut, susah puaskan hati semua umat manusia. maka abaikan. usah dipuaskan hati mereka, sampai bila bila pun manusia takkan puas. mengajak orang ke majlis makan pun susah, inikan pula mengajak melakukan kebaikan.

ya, bumi memang sebulat tembikai. dan para ulat semakin ligat menghancurkan tekstur dan rasa tembikai. dunia perlukan pesticide. anyone?

8 comments:

syahirah(: said...

spray je mne2 ulat yg hncurkan tmbikai tue...hehe..

mas..jge diri..
:))

Hafiz Ibn Zulkifli Al-Selangor'iyye (Хафиз Ибн Зулкифли Ал-Селангоръиыые) said...

Beli tembikai baru je...~

cik chopu said...

yett: yeah sini bantu aku spray kan ulat yang rajin mengengsot sana sini ni

cik chopu said...

boliss: belikan ~ ~ weeeee

Cikgu Fikri said...

bagus entry ni..
analogi bumi dan tembikai..
tp, nk tnyer, tembikai susu ker tembikai biasa?
huhuhu :)

cik chopu said...

cikgufitri: haha. semua tembikai pun bulat kan. mana ada tembikai pat segi. kalau ada yg bujur tu pun, jarang jarang jumpa

Azree Suhazree said...

mmg terbaek la,, hihi... kalau tukar tembikai dgn epal ke? mangga ke? leh tak? semalam baru beli tembikai kining satu.. besar punya.. selalu gak minum air tembikai, semalam tukar taste minum air mangga.. uwekk..

cik chopu said...

suhazree: haha tak boleh. sebab epal dengan mangga tak bulat macam bumi. kan kan kan? [aku tengah bayangkan bumi berbentuk mangga]